Technika Dry Brush

Výtvarná technika zvaná Dry Brush

Autor článku: Tomáš Janče

Díl č.1 obecně o dry brush
Díl č.2 jaké používám výtvarné potřeby


Mým cílem je seznámit lidi s touto podle mě úžasnou metodou malování portrétů. Nejsem v tom žádný expert a nechci nikomu říkat co má jak dělat. Spíš bych rád pomohl začínajícím nebo váhavým kolegům, kteří by chtěly začít. Osobně jsem měl šílené problémy něco pořádného o teto metodě vyčíst na internetu. Proto bych rád případným zájemcům pomohl se startem do "světa dry brushe" za pomoci tohoto webu www.maluj.cz a mých článků, které jak doufám budou za něco stát a třeba někomu pomůžou, nebo alespoň objasní tuto zajímavou techniku. Jednotlivě bych vás rád seznámil se vším co bude potřeba. Začneme od samotného porovnání barev, papírů, ukázek z postupů jak co s čím atd.

 

A nyní co je vlastně metoda Dry Brush ?

Nejdříve je asi potřeba odlišit 2 významy, které se ukrývají pod pojmem Dry Brush. Modeláři (mezi které asi patřím také) znají a používají dry brush jako zvýraznění vystouplých částí, nebo hran (prostě zvýraznění něčeho co je vystouplé nad úroveň toho co zvýraznit nechceme). Dodá to plastičnost, zvýrazní detailní a drobné části.

Malování metodou dry brush je jiné v tom, že malujeme na téměř rovnou plochu (papír), nezvýrazňujeme žádné detailní výstupky nebo hrany. 

(toto vysvětlení je důležité protože při hledání na internetu se tyto dva významy motají do sebe šíleným způsobem. A člověk v tom má akorát velký zmatek.

 

Technika Dry Brush na papíru

©Tomáš Janče, černá olejová barva, metoda Dry Brush "Leonidas" jen 1 hodina práce

 

Dry Brush a portréty

Co obnáší zachycení portrétu (postavy) na papír pomocí techniky suchého štětce (dry brush)?  Štětec samozřejmě není suchý doslova, ale na 99% vytřený do ubrousku. Za pomocí  "šmrdlání" po papíře a všelijakých tahů malujeme vlastně tím zbytkovým množstvím barvy ve štětci. Používáme k tomu olejovou barvu jednoho odstínu na celý portrét (není podmínkou). Převážně se používá jakýkoliv černý odstín olejové barvy.

Dry brush

©Tomáš Janče, černá olejová barva, technika Dry Brush "J. Deep" 30x40 Fabriano, doba 3 hodiny

 

olejomalba Dry brush, článek vytvořený 2012

©Tomáš Janče, černá olejová barva, technika Dry Brush "Clint Eastwood", 30x40 cm

 

Jak na Dry brush

©Tomáš Janče, černá olejová barva, technika Dry Brush "Smrt", doba 2 hodiny malování

 

Na kolik Vás přijde Dry Brush?

Je to velice levná a rychlá metoda k zachycení např. portrétu. Levná v tom že stačí jedna olejová barva a pár štětců (olejové barvy se spotřebuje minimum). Časově vychází jeden obrázek průměrně na 3 hodiny práce a máte detailní portrét. Výhoda teto metody je v tom, že díky tomu že malujeme roztíráním olejové barvy, dokážou se dělat nádherné a jemné stíny. Dokončený obrázek pak často vypadá jako fotografie. 

Většinou je vlastně celý portrét namalovaný jen za pomoci černé barvy, ale někdy se stane že bud zapomeneme na odlesk v oku se kterým je když tak potřeba počítat dopředu a nezašpinit ho tahy štětce, nebo záměrně necháme odlesk v oku na konec a poté ho uděláme bud bílou olejovou barvou nebo vyškrábnutím nebo vygumováním (pokud se nám to povede tak ostře a tak malý odlesk) to už se musíme každý rozhodnout sám co je v danou chvíli lepší a jestli se nám chce celou dobu vyhýbat odlesku v očích nebo na rtech.  Někdy je opravdu pěkné udělat oči hnědé a jinak celý portrét černý to už si pak každý najde co se mu líbí. To v dalších článcích také probereme.

 

Barevná technika Dry Brush

©Tomáš Janče, Barevný Dry Brush "Blondýna" 30x40 Watercolour Fabriano, doba 6 hodin

 

Jaké "náčiní" k malování používám?

 

Nebudu zde popisovat náčiní které by si měl každý zaopatřit, ale sepíšu seznam toho co používám konkrétně já. Někomu bude stačit třeba polovina jinému 2x tolik věcí. To už je na každém z nás.

Osobně používám při malování dry brushem tyto věci:

• štětce (hlavně ploché, kulaté, kočičí jazýček a pak nějaké hodně drobné na detailní práci) zde

• olejové barvy (různé odstíny černé, případně bělobu) zde

• malířský nůž /špachtle/ jako maskovací pomocník k zakrytí a tím vytvoření ostrého přechodu

• křivítka (nařezal sem si z průhledné tvrdé folie různá křivítka abych mohl dělat právě ty všelijak zaoblené tvary (používám hlavně na stínování vlasů)

• papír používám Watercolor od firmy Fabriano rozměr (blok) 30x40cm a střední hrubosti

• lak (používám nějaký celkem obyčejný lak na vlasy)

• guma (používám hlavně tvrdou gumu Derwent seřezanou do ostrých uhlů a špiček)

• ubrousek, papírová utěrka nebo toaletní papír. Je potřeba trochu kvalitnější materiál, aby došlo k opravdu perfektnímu vytření štětce.

• lněný olej (při detailní práci používám naředěnou olejovou barvu právě lněným olejem)

• Rektifikovaný terpentýn, White spirit nebo ředidla bez zápachu na důkladné očištění štětců po dokončení malování. Můžete si pořídit i speciální mýdlo na štětce Art Gel, které je navržené pro výtvarníky. Art Gel je schopný i celkem slušně zrenovovat staré zašlé štětce!

• obyčejnou tužku (k načrtnutí portrétu, linek, očí) zde

• skalpel (nejlépe mít opravdu skalpel ne ty vysunovací odlamovací nožíky. Skalpel použijete k nejmenším odleskům nebo nejjemnějším vlasům )

 

Pokud se sejdeme společně i u dalšího článku rád bych probral jednotlivé nářadí a vysvětlíme si proč ten nebo onen papír a proč je lepší ten štětec než ten. Samozřejmě předám i svoje poznatky ohledně vyzkoušení různých papírů, olejových barev atd.

 

Děkuji za přečtení a za případný další zájem.

 

Výtvarný postup pro Maluj.cz napsal: Tomáš Janče  (článek byl vložen 12.2.2012)

FB odkaz na autorův profil www.facebook.com/TomasJanceArt  

E-shop maluj.cz děkuje našemu zákazníkovi a autorovi tohoto článku. Doufáme v další pokračování. Usmívající se

 

Dry brush díl číslo 2

Článek zveřejněn 11.3.2012
Autor článku:
Tomáš Janče 

Na jaký papír malovat ?

V minulosti se metoda dry brush používala na prostěradla atd. Na něž se barvou kreslily levně podobizny zejména diktátorů SSSR. Když chceme ovšem výsledek a příjemnou práci je potřeba použít kvalitnější materiál. Osobně mám vyzkoušeno malování jak na úplně obyčejnou A4 jako jsou do tiskáren, tak čtvrtky jaké můžeme zakoupit v každém papírnictví. Bohužel na takovéto typy papírů to sice jde ale jde to daleko hůř, papír rychleji saje barvu a ta se hůř roztírá protože nám rychle zasychá. Proto bych tuto variantu malování na tyto papíry doporučil pouze začínajícím kolegům, kteří jsou nedočkavý a čekají na to, až jim přijde ten správný papír. Úplně nejlepší variantou na kterou maluju já je papír Fabriano Watercolour 30x40 střední hrubosti (papír má krásný povrch a moc hezky se na něj maluje). Ještě používám rozměr 30,5 x 45,5 cm oba dva s gramáží 200g/m2 . Jinak se dá stručně říct že je vhodný jakýkoliv akvarelový papír. Jakékoliv hrubosti. Já osobně jen tu střední. Vycházejí na dobrou cenu za jeden kus když si vezmete blok takže není co řešit.

 

Jakou zvolit olejovou barvu ?

Jakýkoliv odstín černé barvy (ovšem dá se použít i jiný odstín to už je na nás). Co se týče kvality barvy je potřeba použít kvalitní olejovou barvu. Musíme si uvědomit že při této technice malování je potřeba minimálním množstvím barvy malovat zlehka stíny. Toho efektu docílíme snáze použitím kvalitnější (máslovitější) mistrovské olejové barvy. Jsou to samozřejmě olejové barvy kde jsou co nejjemnější přírodní pigmenty. Stejně tak je potřeba si ujasnit že stačí malinko olejové barvy na namalování portrétu na 30x40 formát. Takže se i tak vyplatí si případně připlatit. S lepší a kvalitnější olejovou barvou to jde o dost lepe a můžeme dosáhnout o něco lepších výsledků. Horší a nijak zvláště kvalitní barva nás bude brzdit a limitovat.

Osobně používám barvu Lefranc Bourgeois - peach black a Winton lamp black což jsou olejové barvy které jsou za super cenu se super kvalitou pro malování technikou dry brush. Dříve jsem používal olejové barvy Lefranc řada Louvre (základní řada francouzského výrobce), nebo Umton (mistrovská řada) ale jejich kvalita silně pokulhává!

 

Jaké štětce používám?

Převážně se používají štětce ploché nebo kočičí jazyk stejně tak neuškodí i nějaký kulatý. Co se týče kvality štětců tak používám celkem obyčejné štětce. Konkrétně na malování dry brushem jsem si oblíbil sadu 12 štětců Lefranc nebo sadu 6 štětců. Důležité prostě je aby ty štětce byly syntetického chlupu. Resp. třeba někdo upotřebí i vepř. vlas ale s tím nemam zkušenost a ani si nejsem jistý že některý z ruských pouličních umělců by někdy měl nějaký jiný než syntetický chlup ve štětci. Osobně mi tyto sady zatím stačí. Časem si každý najde přesně to co mu vyhovuje.

 

Něco na ředění olejových barev?

Ano, použijeme lněný olej nejlépe bělený na slunci a rektifikovaný terpentýn. Nic víc nic míň.

 

 

 

Dále nebudu rozebírat jaký si připravit ubrousky nebo čím budeme míchat barvy. To už je na každém z nás. Snad jen upozorním na to že já budu popisovat svůj způsob ve kterém upotřebím jak dřevěnou paletu tak malířský nůž (špachtle). Doporučuji si tyto věci zaopatřit. Naučím vás jak ušetřit barvu tak šetřit štětce.

 

 

Příště už se vrhneme na první tahy. Jsem rád pokud to někoho zajímá a někdo tyto články sleduje. 
 

Na co se ještě můžete těšit?

V dalších pokračováních o technice dry brush (suchý štětec) se podíváme na:

  • první tahy...
  • jak malovat oči
  • jak na vlasy

Tomáš Janče (v případě zájmu od dry brush, dotazů , nebo pouze zájmu o sledovaní mích prací si mě můžete vyhledat a přidat do přatel na FB www.facebook.com/TomasJanceArt zatím tam mám většinu mích prací a často tam mám i fotky z postupu.

 

 Všechny články, fotky a texty na www.maluj.cz podléhají autorskému zákonu! Texty, výtvarná, fotografická a jiná díla zde se nacházející jsou chráněny každé zvlášť i v celku včetně jejich uspořádání a bez prokazatelného souhlasu Maluj.cz je výslovně zakázáno jejich kopírování a další šíření jakýmkoliv způsobem. Copyright © 2012

 

 

Zajímavé odkazy: http://www.art-portrets.ru/ - stránky skvělého výtvarníka Igora Kazarina

 

 

Igor Kazarin - monochromatický Dry brush olejovou barvou (perfektní portrét, herečka Emma Watson)

 

 

 

Barevný dry brush: olejové barvy, zrychlené video, odkaz http://yakov-dedyk.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marek Váchal,  14900  Praha 4,  IC: 71552146, DIC: CZ7407180198,TEL: 723 412 366 , od 10:00 do 17h.
Technika Dry Brush | www.maluj.czvachal@chello.cz

Rozumím    Další informace